יזמות היא דרך חיים. יזמים הם שחקני נשמה, אוכלים, חיים ונושמים יזמות בכל רגע נתון. אי אפשר לתזמן רעיונות טובים, אסור בתכלית האיסור להמתין עם רעיונות מצוינים. למרות זאת הקורונה כפתה עלינו מציאות חדשה שלא מוכרת לאיש, חוסר וודאות מוחלט שעלול לשנות את אורח החיים שלנו מקצה לקצה. למרות חוסר הוודאות, למרות חוסר הידיעה, למרות המיתון העולמי (מוערך ב- 4.1 טריליון דולר) – יזמים עשויים להצליח כפליים, יכולתם של הסטרטאפים להסתגל במהירות היא שתחרוץ את גורלם.
שנת 2019 מסמלת שיא בגיוס כספים ואקזיטים בעולם ההייטק הישראלי. במחצית הראשונה של 2020 הושקעו בסטרטאפים ישראלים יותר כספים מאשר הושקעו בשנים הקודמות באותן תקופות. משקיעים רבים מחפשים הזדמנויות דווקא בעתות מצוקה. יזמות יכול לנבוט בכל מקום ובכל זמן ואי אפשר להגדיר תקופה טובה יותר או טובה פחות שכן, דווקא צמתים קריטיים, קשיים, מהפכות יוצרים יזמות Push. הסיטואציה דוחפת אותנו לשנות דברים והרעיונות גדלים בדיוק בנקודה הזו.
ההצלחה של הרעיון נעוצה ב"כללי המשחק" החדשים שהוא מגדיר. מוצר או פתרון טוב ככל שיהיה חייב לשנות את כללי המשחק באותו תחום או שוק. אם המוצר אינו עושה זאת קרוב לוודאי שלא יהפוך לעסק מצליח. חוסר הוודאות הוא כר פורייה ליזמים. המבריקים מביניהם שידעו לקרוא את המפה נכון ואת הצרכים החדשים שייוולדו בעקבות הקורונה יטרפו את הקלפים.
לגבי סטרטאפים שהקורונה הפתיעה אותם ממש באמצע הדרך, אלה שיגלו התמודדות יצירתית עם המצב עשויים להישאר כאן לטווח הארוך. זה הזמן לחשוב על הנסיקה, שכן משקיעים רבים מנצלים תקופות משבר לבצע עסקאות. יש לזכור כי היום שאחרי יביא עמו קרבות קשים על חלוקת המשאבים בשוק ולכן זה הזמן כבר עכשיו להציב יעדים ולסלול את הדרך למשקיעים הרלוונטיים. חשוב לעשות ולידציה לתוכנית העסקית ולהתאים אותם לתקופה הנוכחית. חושב להתייחס למיתון הצפוי, להשפעות על צריכת המוצר וכיוצ"ב. ככל שהתוכנית תהיה מדויקת יותר ויצירתית יותר – המשקיעים יחושו בטוחים יותר להשקיע. אמנם אין תמיד חוקיות בנוגע להצלחתו של רעיון ומאוד קשה לצפות זאת אך "הנבואה ניתנה לשוטים". לכן גם בתוך מערבולת הקורונה יש להתבסס על עובדות, בדיקות וירידה לפרטים.
סטרטאפים שיפתחו חסינות לקורונה יוכלו להבטיח את קיומם. הקורונה היא אתגר עצום שקשה מאוד לנווט, אך באותה הנשימה זהו שיעור יוצא דופן בהתנהלות נכונה, גמישות וזריזות. המנצחים יהיו אלה שיפעלו במהירות, יקצצו כוח אדם מיותר, ישאירו שחקני נשמה, יבחנו האם המוצר/שירות מתאים למצב החדש שקורם עוד וגידים לנגד עיננו (קשר וירטואלי, צרכנות מקוונת ועוד). כמו כן זה הזמן לבחון את כל ההוצאות הקיימות, להפחית את מה שאינו רלוונטי וקשור ללב הפעילות, לנהל מו"מ עם הספקים כדי להוזיל עלויות וכן עם המשקיעים. הקדמה והחדשנות של הסטרטאפים הם ג'וקר מבחינת היזמים. אם אתם מתקשים להתאים את התכנית למציאות החדשה, רצוי להיעזר במומחים ואנשי מקצוע.
הקורונה לא תהרוג את היצירתיות. חדשנות ויזמות נמצאים ביום יום שלנו, באתגרים ובחשיבה לעשות דברים באופן קצת שונה. עולם הסטארטאפ הוא עולם של חוסר וודאות מתמיד, יזמים אמיתיים ככל הנראה לא מודאגים מהלא נודע, פתוחים מחשבתית ומגיבים תוך כדי תנועה…אלה הסטארטפים שנפגוש רגע אחרי….